středa 17. prosince 2008

Jak to chodí ve škole část I.

Už jsem v tom sice trošku zaběhlá, ale školní systém je tady docela odlišný od toho našeho, tak to chci nějak shrnout a zrekapitulovat. Rozdělim to do několika článků, aby to nebylo tolik čtení a taky tolik psaní najednou:-)

Část první - SCHOOL BUS

První rozdíl začíná už ráno, kdy jediná šance se dostat do školy je autem, nebo školním autobusem. První tři a půl měsíce jsem zažívala tu druhou variantu, tedy žlutý autobus s velkým nápisem School bus, jaký jsem znala jen z filmů. Nikdy jsem se nemohla zbavit pocitu, že je to jako svážení vězňů na veřejně prospěšné práce. No opravdu, v 6.43 měl autobus přijet na zastávku, která byla těsně u mého domu. Vždycky, ale jezdil v 6.38 a když vám ujede školní autobus, neni už žádná šance se do školy dostat. Jenom najít někoho, kdo vás tam odveze, protože něco víc jak jeden autobus prostě nejezdí.

Dvakrát se mi to bohužel stalo. Musela jsem se vrátit domů a vzbudit svojí host-mom, která v tu dobu ještě spala. Nadšená z toho, že se teď musí do deseti minut oblíknout, vyčistit si zuby a ještě si připravit věci do práce, teda opravdu nebyla. A to jsem jednou byla u toho, když jeden kluk přijel až na třetí hodinu s tim, že mu autobus taky ujel, ale protože jeho rodiče jezdí do práce naopak dřív, museli se vracet domů z Columbusu, znova si vytrpět tu velkou ranní zácpu, aby ho mohli hodit do školy a pak se zase probíjet zpátky do města.

Možná to zní jako skvělá věc, jak se ulejt ze školy, ale tady to bohužel vůbec nefunguje, tak jak u nás. Omluvenky tu neexistujou. Nikam se nepíšou a to proto, že jakkýkoliv omluvení ze školy musí vždycky omlouvat rodiče telefonicky a to ještě ráno, předtim než škola začne. A to nejen, když je to dlouhodobá absence, ale i když se jedná o několikaminutový zpoždění. Jde totiž o to, že docházka se tady kontroluje hlavně první hodinu tak, že se zkontroluje kdo chybí, vyplní se speciální papír a ten někdo odnese (nebo moje učitelka na divadlo to posílá e-mailem) do Attendance office, což je kancelář zřízená jenom pro kontrolování docházky. Když na tom papíře jste jako, že chybíte a vaši rodiče to ráno nevolali do školy, máte automaticky neomluvenou hodinu, i kdyby vás někdo tisíckrát omlouval potom. A to i v případě, že zpoždění bylo jen pět minut a jednalo se o zácpu, protože většina studentů řídí do školy vlastní auta. Jednou se stalo hned v mý první hodině, což je Theater, že jedna holka přišla do třídy hned jakmile dozvonil zvonek a učitelka už jí posílala do kanceláře s tim, že je pozdě. V kanceláři jí dali lístek Unexcused, tedy neomluveno. Jen jsem ještě nevykoumala co se stane, když dostanu neomluvenou hodinu...

Abych se tedy ještě vrátila k tomu autobusu. Naše škola jich má kolem třiceti, kteří objíždí neighborhoods vždycky v nějakém konkrétním okolí a jsou označeny číslama. To jsem si samozřejmě první den zapomněla zapamatovat, takže jsem po škole nevěděla, jakym se mám vrátit domů. Ještě ani moje Angličtina nebyla dobrá a z celýho prvního dne jsem byla tak zmatená, že už mi to dokonce bylo jedno. Jen jsem tak odevzdaně šla za tou nejbližší ženskou a řekla jsem jí, že vůbec nevim, jak se dostat domů. Vyřešilo se to samozřejmě, potom co vysílačkou obvolala všechny řidiče autobusu:-D

Když nás tedy ráno vyzvednou, většinou kolem 7.07 dorazí před školu, kde všechny autobusy jen se zavřenýma dveřma stojí a čekají. Za celou dobu jsem nepřišla na to, na co se vlastně čeká, ale s úderem 7.10 se otevřou dveře všech autobusů a všichni lidi se vyvalí ven. A to je právě to co mi přišlo naprosto šílený, tolik lidí se vyvalí z autobusu, žene se do školy a po skončení školy se zase hrnou ven, zpátky do autobusů. Jiná možnost neni. Tak jako ráno je jediná možnost dostat se do školy, tak je potom zase jediná možnost dostat se ze školy. Aspoň pro ty, kteří nemají řidičák, což já bych sice podle věku mít mohla, ale moje agentura mi to bohužel nedovoluje a to z toho důvodu, že nejsem pojištěná na jízdu motorovým vozidlem.

Škola nám tady začíná v 7.22, což je čas, který jsem nikdy nepochopila:-D a končí v 14.10. Každý den je ten samý rozvrh, o tom se zase rozepíšu jindy. Potom co jsem změnila rodinu už autobusem nejezdim. Každý den, nás s mojí host-sister veze moje host-mom:-)

2 komentáře:

  1. Dobrej nápad tenhle blog :) Romča.

    OdpovědětVymazat
  2. muzu se jenom zeptat s jakou agenturou jsi letela?:)

    OdpovědětVymazat